22-24 listopada 2023
szkolenie on-line w czasie rzeczywistym
Celem szkolenia jest przyswojenie możliwie kompleksowej wiedzy z zakresu podstaw sterowania ruchem drogowym przy pomocy znaków i sygnałów drogowych połączonej z umiejętnościami projektowania sygnalizacji świetlnej. Chodzi zarówno o wiedzę ogólną i operacyjną dotyczącą charakterystyki (diagnostyki) ruchu drogowego, jak też adekwatnego zastosowania sterowania ruchem przy pomocy sygnalizacji świetlnej (zarówno od strony zastosowania metod projektowania sygnalizacji, właściwych programów sterowania jak też odpowiednich urządzeń technicznych) - z wykorzystaniem aktualnych standardów i rozwiązań.
Program ramowy:
1. Wprowadzenie – wybrane sytuacje problemowe: zalecane, dyskusyjne, nietypowe...
2. Podstawowe definicje i pojęcia związane z sygnalizacją świetlną
3. Sterowanie ruchem w świetle przepisów prawa
4. Zastosowanie sygnalizacji świetlnej w rozpatrywanym elemencie infrastruktury drogowej
5. Problematyka sygnalizacji w świetle nowych Wzorców i Standardów dla Drogownictwa (w szczególności wg WR-D-31, -41 i -42)
6. Omówienie wymaganej zawartości projektu sygnalizacji świetlnej
7. Przykład projektu sygnalizacji świetlnej – syntetyczna charakterystyka typowego przykładu.
8. Fazy sygnalizacyjne – dopuszczalne i niedopuszczalne układy sterowania ruchem drogowym
9. Lokalizacja, dobór i nazwy urządzeń sterowania ruchem
10. Grupy kolizyjne i nadzorowane
11. Tory strumieni ruchu i punkty kolizji
12. Dobór parametrów projektowych dla uczestników ruchu sterowanego
13. Czasy międzyzielone – obliczenia i bezpieczeństwo ruchu drogowego
14. Dobór długości sygnałów świetlnych (minimalne i maksymalne) i cyklu
15. Programy startowe i końcowe
16. Natężenia nasycenia
17. Przepustowość pasa ruchu, grupy obliczeniowej pasów ruchu, wlotu i skrzyżowania
18. Ocena warunków ruchu i klasyfikacja Poziomu Swobody Ruchu
19. Synteza logiki sterowania acyklicznego zmiennoczasowego
20. Sterowanie adaptacyjne na przykładzie SCATS
21. Pozostałe urządzenia sterowania: detektory, wyświetlacze – zalety i wady
22. Specyfika sygnalizacji tymczasowej przenośnej – wahadło
23. Budowa od podstaw projektu sterowania ruchem drogowym (w grupie) dla zakładanych danych wyjściowych – sterowanie akomodacyjne acykliczne
24. Wprowadzenie do aplikacji komputerowych rodziny GACAD
25. Dostosowanie organizacji ruchu stanu istniejącego na potrzeby wprowadzenia sterowania ruchem drogowym
26. Definicje skrzyżowania, wlotów i pasów ruchu w programie komputerowym
27. Wytyczenie i definicja trajektorii ruchu, założenia dotyczące faz ruchu
28. Dodawanie urządzeń sterowania ruchem
29. Generowanie tabeli kolizji i czasów międzyzielonych
30. Tworzenie programu sterowania ruchem
31. Obliczanie przepustowości i warunków ruchu
32. Specyfika programu dla sygnalizacji wahadłowej
33. ZADANIE SAMODZIELNE: Program dla przejścia dla pieszych na odcinku międzywęzłowym
Opłata za szkolenie wynosi:
- 1500 zł/os. (VAT = zw.) – w przypadku finansowania szkolenia, w co najmniej 70% ze środków publicznych
- 1500 zł/os. + 23% VAT = 1845 zł – w pozostałych przypadkach
Dokumenty do pobrania: